Werkwijze

Zo werkt De Moestuinmeester

De MoestuinMeester - Werkwijze Daryo

Mijn visie op natuur en moestuinonderwijs

Ik zie de moestuin als een plek om te leren over de natuur. Hoe groeit een zaadje uit tot een eetbare groente? Welke rol spelen bodemdiertjes hierbij? Hoe zorg je voor een uitgekomen plantje? En hoe kunnen kinderen genieten van de oogst van hun tuintje?

De natuur/tuin vraagt kinderen om aandachtig te ervaren wat ze doen. Hoe pak je een plantje vast? Wat voel je als je hand in de aarde zit? Hoe ruikt een bloem? Hoe smaakt een wortel? Door blootstelling aan de natuur en zorg voor planten ontstaat er binnen het onderwijs meer ruimte voor ontdekking, zintuigelijke ervaringen en gevoel van eigenaarschap.

Activiteiten per leeftijdsgroep

Onderbouw

Groep 1

Tuinieren gaat alleen goed met veel hulp en instructie. De nieuwsgierigheid is groot. Vaak is dit de eerste kennismaking met tuinieren. Ik werk vooral zintuigelijk.

Groep 2

Tuinieren gaat gepaard met veel hulp en korte instructies. Zelf doen is belangrijk. Ook voor deze leeftijdsgroep spelen de zintuigen een grote rol. Aandacht van de kinderen verschuift snel naar wat in de tuin vliegt of kronkelt.

Groep 3

Tuinieren gaat goed met voordoen. Kinderen hebben zin om nieuwe dingen te leren en te doen. Proeven is hier een nuttig zintuig als verrijking van hun begrip van de tuin.
Zaaien en oogsten zijn de makkelijkste dingen om met de onderbouw te doen in de moestuin.

Middenbouw

Groep 4

Sommige kinderen benoemen dat ze al ervaring hebben met tuinieren (oma, oom etc.). Kinderen staan open voor theorie, mits kort en bondig. Ze hebben zin om te helpen, maar spelen ook nog graag met aarde, schepjes etc

Groep 5

Tuinieren begint zich te richten op product. Wat krijgen we de volgende keer te eten? Kunnen we bananen planten? Ideeën over hoe hun moestuin moet worden komen meer naar de voorgrond.
De middenbouw is een leergierige en nieuwsgierige bouw in de moestuin. Ze duiken (soms letterlijk) in de moestuin.

Bovenbouw

Groep 6

Deze groep houdt van het combineren van kennis over de tuin/natuur met het tuinieren zelf. Er is mogelijkheid om te praten over natuur in de brede zin en ik kan dieper in gaan op het nut van bodemleven. Een Oogstfeest organiseren en zelf koken zijn met deze leeftijdsgroep leuk om te doen.

Groep 7

Deze groep houdt van aanpakken. Grove stukken wieden, wortels eruit trekken en scheppen. Vies worden is voor sommige leerlingen een dingetje. Meedenken over ontwerp en/of bodemonderzoek doen is mogelijk, mits ze hierin goed worden meegenomen. Excursies op loopafstand zijn leuk met deze groep.

Groep 8

Deze groep is gericht op sociale interactie met elkaar in de tuin. Het gaat hierbij voornamelijk om tuinieren met als doel de tuin te verzorgen. Een mooie groep om rituelen in de tuin naar over te dragen en hun leren te koppelen aan de actualiteit.